راهنمای سرویس و تعمیر موتور خانه

راهنمای سرویس و تعمیر موتور خانه

یاد گرفتن تعمیر موتور خانه نه تنها  برای شغل مناسبه بلکه برای اطلاعات عمومی هم مناسب است و می تواند کمک کند شما در هنگام خرابی موتور خانه تان از هزینه های گزاف دور بمانید. باید بگوییم که خرابی های موتور خانه یک عمر بسیار طبیعی است که در تمامی موتور خانه ها این اتفاق پیش می آید. اما بسته به نوع و محل و کارایی آن مکان نوع موتور خانه هم تفاوت دارد و عموما تمامی موتور خانه ها یک شکل نیستند.

اجزاء موتور خانه ها

ما در این قسمت از مقاله می خواهیم قبل از اینکه به سراغ آموزش تعمیر موتور خانه برویم می خواهیم شما را با اجزاء موتور خانه آشنا کنیم. اینگونه شما می توانید تعمیر موتور خانه را بهتر درک کنید. و آن را بهتر و زود تر ساد بگیرید پس با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

دیگ موتور خانه

 

دیگ موتور خانه یکی از اصلی ترین اجزاء موتور خانه است. دیگ موتور خانه عین قلب موتور خانه است و وظیفه حرارتی دارد. جنس دیگ های موتور خانه از چدن یا فلز است و در ساختمان ها مونتاژ و سر هم می شوند. در موتور خانه ها دیگ های چدنی بیشتر مورد استفبال قرار می گیرند. آن هم به این دلیل است که در محل ساختمان  قابل سرهم شدن و مونتاژ هستند و مشکلی با ورودی ‌های کوچک ندارند. به همین دلیل از دیگ های چدنی بیشتر از دیگ های آهنگی استقبال می شود. اما دیگ های چدنی یک عیب دارند. آن هم این است که در مرور زمان دیگ های چدنی دچار پوسیدگی و سپس نشتی می شوند. و هزینه های تعویض آن بسیار زیاد است.

مشعل موتور خانه

دومین اجزای عموم موتور خانه ها مشعل موتور خانه است. مشعل موتور خانه همان طور که از اسمش پیداست, وظیفه حرارت دهی و گرم کردن را به عهده دارد. مشعل های موتور خانه  انرژی خود را از طریق سوخت های مایع مانند مثل نفت یا گازوئیل تامین می کنند.

چیلر  

 

چبلر یکی دیگر از اجزای موتور خانه است. چیلر یک جورایی می شود گفت مکمل دیگ موتور خانه است. چیلر در کنار دیگ وظیفه خود را مثل سرمایشی و گرمایشی انجام می دهد. چیلر ها در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می شوند. چیلر های مختلف نوع انرژی و میزان مصرف مختلفی دارند.

سیستم انتقال

وقتی شما در موتور خانه آب سرد و گرم را فراهم کردید باید آن را به نقاط مختلف ساختمان برای استفاده انتقال دهید. به همین دلیل در موتور خانه ها سیستم انتفال این کار را برای شما انجام می دهند. یک سیستم انتفال استاندارد اجزای مختلفی مثل لوله کشی، شیر آلات و اتصالات را شامل می شود. اگر برای سیستم انتقال شما مشکلی پیش بی آید باید حتما یک متخصص آن را تعمیر کند. تا هزینه بیشتری روی دست شما نگذارد.

سختی گیر آب

 

سختی آب باعث مشکلا زیادی مثل خرابی لوله ها و مسدود شدن و خراب شدن اجزای موتور خانه را به همراه دارد. به همین دلیل حتما باید به این موضوع دقت کنید که همیشه سختی گیر آب موتور خانه شما سالم باشد و به درستی کار کند. تا از خسارت های بیشتر جلوگیری کنید.

سیستم انتقال سوخت و انرژی

آخرین اجزاء موتور خانه سیستم انتقال سوخت و انرژی است. شما در اجزای موتور خانه چه از مشعل گازی یا گازوئیلی استفاده کنید، نیاز به یک سیستم انتقال سوخت و انرژی دارید تا سوخت مورد نیاز را در تمام نقاط ساختمان انتقال دهد. در موتور خانه باید از یک سیستم انتقال سوخت و انرژی با کیفیت استفاده کنید تا از هزینه ها و خرابی های بیشتر در موتور خانه خود جلو گیری کنید.

چگونه موتور خانه خود را تعمیر کنیم؟

در قسمت بالای مقاله شما را با اجزاء یک موتور خانه آشنا کردیم. اما در این قسمت از مقاله می خواهیم؛ راهنمای تعمیر موتور خانه را با شما به اشتراک بگذاریم. می خواهیم به شما بگوییم که چگونه باید دلیل و غلت خرابی موتور خانه را تشخیص دهیم و بعد آن را تعمیر کنیم. اما باید این نکته را هم بگوییم که تعمیر موتور خانه کار فردی متخصص و با تجربه است. شما تنها باید خرابی های جزئی مثل تغییر فشار در لوله‌ های آب و یا گاز و یا شک‌ های الکتریکی را پیدا و بعد آن را تعمیر کنید.

اما مطمئنا برای شما هم  سوال پیش می آید که چگونه بتوانیم دلیل خرابی های کوچک و جزئی را تشخیص داده و بعد آن را تعمیر کنیم؟

باید بگوییم که این تشخیص خرابی ها راه حل ساده ای دارد. گاهی اوقات می توانی با چشم یا گوش یا بینی این منشا این خرابی ها را تشخیص داده و بعد آن را تعمیر کنیم. برای مثال گاهی مشکل موتور خانه نشتی روغن است. در اینجور مواقع گوش به کمک شما می آید و شما می توانید با شنیدن صدای چکه روغن دلیل خرابی را پیدا کرده و بعد آن را تعمیر کنید. اما گاهی اوقات این مشکلات بحث تخصصی تری به خود می گیرند. مثل عدم گرم کردن آّب، خاموش شدن مشعل، عدم انتقال آب به فضای ساختمان، وجود بوی نا مناسب در محیط موتور خانه و یا  نشتی‌ هایی که در مورد آنها صحبت کردیم.

 در اینجور موافع تشخیص اشکال و بعد تعمیر آن کمی برای فردی که تخصص ندارد مشکل است. به همین دلیل ما نیاز به ابزار تخصصی مثل رله کنترل یا غیره داریم. اما نظر ما این است که شما باید در حد تعمیر نشتی روغن یا تعویض یک قطعه ابتدایی را بلد باشید و بعد انجام دهید. برای حل مسائل تخصصی تر شما باید به یک متخصص روی بی آوریم.

جمع بندی

در مقاله بالا شما را با انواع اجزاء موتور خانه آشنا کردیم. اما باز هم می گوییم شما باید برای تعمیر های تخصصی تر موتور خاته به یک فرد با تجربه روی بی آوریم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و از آن لذت برده باشید.

نظرات کاربران

0 نظر



نام شما (اجباری)

عنوان نظر شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)